Posledné mesiace sa čo raz viac ,pracovne ale i v súkromí, stretávam s termínom štandardné spotrebiteľské zmluvy, resp. ak chcete formulárové zmluvy. Pod honosným názvom sa skrývajú v podstate všetky kúsky štosu papiera, ktorý máte doma od rôznych, nazvyme ich tiež honosne, bankových a nebankových finančných spotrebiteľov.
Sú to tie zmluvy, ktoré sú predpripravené, aby bol kontakt s klientom pohotovejší, rýchlejší a v konečnom dôsledku aj kvalitnejší. Bankám a podobným inšitúciam by som to ešte veril, pretože tie sú všeobecne známe, sú pod drobnohľadom verejnosti a nemôžu si dovoliť zaváhanie, tobôž pri podpisovaní zmlúv s klientami. Z toho dôvodu si myslím, že táto oblasť formulárových zmlúv sa pomaly ale isto dostáva na dobrú úroveň.
Upriamil by som ale pozornosť na drobných podnikateľov, ktorí sa niekedy síce tvária ako "majstri sveta", ale stačí chytiť do rúk ich zmluvný výtvor a hneď vám je jasné, že tu niečo nehrá. Prepáčte ak som príliš nabrúsený, ale aby niekto kto sa tituluje konateľ, ba dokonca niekedy aj riaditeľ spravil v dvojstranovom dokumente tucet a viac podstatných chýb, to už je príliš... Samozrejme je mi jasné, že tieto veci väčšinou nerobia priamo oni, no keď sa pod niečo podpisujem, tak si to prečítam!
Následne vznikajú rôzne komické situácie, keď vám nezostáva nič iné, len sa smiať nad takýmito kreáciami. No menej vtipné to príde ľuďom, ktorí sú priamo zainteresovaní a vkladajú do týchto zmlúv svoju vieru a vo väčšine prípadov aj nemalé peniaze. A bohužiaľ nie vždy sa to dá vrátiť späť, najmä keď príde na rad nemilé slovné spojenie... zmluvná pokuta.
Ale stále by som zostal aj pri apele na všetkých ľudí, čítajte si poriadne, čo podpisujete! Často vidím také názory, že zmluva je len formalita, no bohužiaľ nie je, preto sa podpisuje. Keby stačilo len dobré slovo, to by bol svet hneď krajší.